SchienenZeppelin


De jaren 20. De industriele revolutie was nog in volle gang. Er waren wetenschappelijke doorbraken. Einstein, Bohr, Schrödinger en nog veel meer wetenschappers ontwikkelden een nieuwe wereldvisie met een fundamenteel andere kijk op materie/energie en ruimte/tijd.

Na de eerste wereldoorlog ontstond een gevoel van optimisme. En een tech-boom...
Nieuwe huishoudelijke apparatuur maakte het leven makkelijker: de wasmachine, koelkast en vele andere (some idiote) uitvindingen. Belangrijke technische ontwikkelingen waren bijvoorbeeld nog de telefoon, radio, de eerste televisies, auto's de zeppelin en vliegtuigen. De wereld werd makkelijker communiceerbaar, bereisbaar en kleiner. Met plaats voor avontuur.

Geheel in overeenstemming met de zeitgeist, bouwde een duitse luchtvaardingenieur in 1929 de SchienenZeppelin. Deze werd zo genoemd omdat hij de mensen herinnerde aan een zeppelin. Hij bestond uit een speciaal gemaakt treinstel - bijna helemaal gemaakt van lichtgewicht aluminium - waarop twee BMW 6-cylinder vliegtuigmotoren bevestigd waren. De motoren dreven een propellor aan die op een hoek van 7 graden stond om de trein op de rails te drukken tijdens de rit.

Op 10 mei 1931, haalde de SchienenZeppelin een vaart van 200km/h. In de volgende jaren werd hij overal tenoongesteld, maar hij werd uiteindelijk nooit in de normale dienstregeling opgenomen. In Juni van 1931 brak de SchienenZeppelin het wereldrecord voor treinsnelheid met een topsnelheid van 230 km/h!

Een snelheid die tegenwoordig nog indruk maakt...
Photo